Tjallema (1956)

1956-Tjallema

Tjallema verf
Reclamecampagne ‘Knap het op met kleur’
Boekje en advertenties in kranten, 1956
11 x 17 cm

In 1954 had Sikkens Lakfabrieken de verffabriek van Tjallema uit Sneek overgenomen. Een jaar later introduceerde Sikkens Tjallema het verfmerk Flexa, waarmee iedereen zelf zijn eigen huis kon schilderen. De campagne ‘Knap het op met kleur’ was dus heel anders van toon dan de campagne ‘Eigen haard is verf waard’, die Fiep in 1951 had gemaakt en waarin werd gepleit om al het schilderwerk door een vakman te laten doen. Vanaf de tweede helft van de jaren ’50 werd ‘doe-het-zelven’ steeds gewoner en in het boekje vol met illustraties van Fiep, stonden dan ook allerlei verftips en kleuradviezen. Klanten kregen het boekje (ter waarde van 38 cent) cadeau als ze een bon uit de krant instuurden.

[facebook_like_button]